Blog

Voor 45 euro per nacht een 5-sterren service??

“Welkom, Joske!” Het ontvangst Met haar armen gespreid opende ze de deur. Verbaasd reageerde ik: “Ja, dank je wel”. Ik was na een lange reis door de avondspits aangekomen bij mijn airbnb in Dongen, een dorpje in de buurt van Kaatsheuvel. Toen mijn host mij zo gastvrij verwelkomde was ik verbaasd. Ik verwachtte deze gastvrijheid…
Lees meer

Fish market Seattle

Fish market Seattle Heeft u wel eens gehoord van de Fish market in Seattle? Als u die nog niet kent, moet u voor de aardigheid dit eens op Youtube opzoeken. Ik vind die markt toch zo inspirerend. Als ik denk aan een vismarkt denk ik aan: stank, hard werken, vieze glibberende vissenkoppen, geschreeuw. U denk…
Lees meer

Het chocoladetruffeltje

Ik besloot mezelf eens te verwennen met een ijskoffie. Met zo’n enorme toef slagroom erop, je weet wel. Ik was al vaker geweest bij dit lunchrestaurant en als ik dan een latte bestelde, kreeg ik er altijd een klein chocoladetruffeltje bij. En ja, dat kleine truffeltje smolt op mijn tong. Het was verrukkelijk.Tussen de latte…
Lees meer

18 seconden of 5 minuten?

Zeg eens eerlijk. Bent u wel eens weggelopen bij een restaurant of café omdat u niet snel genoeg bent geholpen? Ik wel. Als ik binnen 5 minuten zelfs niet begroet ben, dan vertrek ik. Ben ik dan te streng? Misschien wel. Voor mij is even een “ik kom zo bij u knikje” als begroeting voldoende.…
Lees meer

“Hospi”

Toen ik nog als docent Hospitality werkte, vond ik het belangrijk dat studenten zich bewust waren van wat goede service en minder goede service was. Daarom begon ik elke les met een “Hospi”: een ervaring die ik zelf had meegemaakt in bijvoorbeeld een winkel, hotel, restaurant of aan de telefoon. Ik vertelde eerst het verhaal,…
Lees meer

Download E-book Hospitality

Bent u geïnteresseerd in een E-book met 5 hospitality tips over het verbeteren van de gastvrijheid? Vul uw naam en mailadres in en u ontvangt direct het e-book.

Gastvrijheid tijdens Corona

Terwijl ik genoot van een cappuccino hoorde ik een medewerker van het café zeggen tegen een collega dat ze nu nog minder aan gastvrijheid kon doen vanwege de Corona maatregelen. Ik moest me inhouden om niet verontwaardigd in te breken in het gesprek. Hoezo? Omdat je afstand moet houden ben je minder gastvrij? Zo niet…
Lees meer

5 gouden tips

Vijf gratis tips om jullie gastvrijheid naar een hoger niveau te krijgen. Zorg dat je medewerkers goed in hun vel zitten. En ja, daar heb je invloed op. Ga met ze in gesprek, ga op zoek naar hun motivatie. Wat hebben zij nodig om nog meer energie te steken in jullie gasten? Zorg dat de…
Lees meer

Lebbis en zijn ideaalbeeld

Kennen jullie dat filmpje van Lebbis, waarin hij je meeneemt in zijn ideaalbeeld van het perfecte terrasje? Zoek het maar eens op! Wat vind je ervan? Ik vraag me af: Waarom zijn die terrasjes er niet? En wat is er nodig om die gastvrijheid naar een hoger niveau te krijgen? Is het echt zo slecht…
Lees meer

Wow-effect

Ik loop de entree van het hotel binnen, de glazen deuren schuiven vanzelf open. Met mijn tassen vol aankopen loop ik richting de receptie. De receptionist heeft een glimlach op zijn gezicht. “Goedemiddag, mevrouw De Vries, hier is uw sleutel. Kamer 212 toch?” Ik knik verbaasd en neem de sleutel aan. Hoe wist hij mijn…
Lees meer