Evalueren van een training

Evalueren van een training

๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ผ๐˜‚ ๐—ผ๐—ณ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜€๐˜‚๐—ฐ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€๐˜ƒ๐—ผ๐—น ๐˜„๐—ฎ๐˜€?

Als we serieus vaardigheden trainen dan is het evaluatiemodel van Kirkpatrick goed om te gebruiken. Dit betreft 4 levels van evalueren.

Level 1 gaat echt puur om de reactie van deelnemers na een training. Zijn ze tevreden met de dag: de training, de locatie, de lunch, de trainer, etc. Dit kun je doen voor dit gewoon te vragen of een enquรชte eruit te gooien. Dit doe ik na een korte workshop, zoals je hier op de foto ziet bij een megaleuke sessie bij Zandvoort Marketing.

Level 2 gaat erom dat je test wat de deelnemers hebben geleerd. Dit kun je tijdens de training doen door een klein assessment, quiz of een verbale test.

Level 3 van het evaluatiemodel gaat erom of de deelnemers hun geleerde ook in de praktijk laten zien. Dit meetbaar maken is wel wat lastig, omdat je gedrag niet altijd goed kunt meten en het ook lastig is om dit objectief te meten voor en achteraf.

Level 4 draait om resultaat. Heeft datgene dat de deelnemers hebben geleerd ook geleid tot een positieve bijdrage van de doelen van het bedrijf? Helpt dit de organisatie vooruit?

Level 3 en 4 zijn een stuk moeilijker te evalueren en meetbaar te maken.