Grenzen aangeven

Grenzen aangeven

Grenzen aangeven. Iets waar je wel eens mee te maken hebt als je met mensen werkt.

Ook bij gasten mag, nee moet je grenzen aangeven. Want de klant is niet altijd koning.

Stel: een gast vertoont vervelend gedrag: praat luid, stoort andere gasten. Iedereen ergert zich en de gast heeft dat zelf niet door. Het is belangrijk de gast hier op aan te spreken. Hoe kun je dat nou op een gastvrije manier doen?

Do’s en Don’ts

Do’s:

  • Praat rustig maar duidelijk
  • Probeer daar wat streng, doch vriendelijk te kijken (breed lachend kom je minder serieus over, oefen maar eens in de spiegel)
  • Geef de gast een keuze en plaats jouw gewenste keuze als laatste: “Of u kunt de zaak verlaten of u gaat minder luid praten/zich niet meer bezig houden met andere gasten en u mag blijven, wat kiest u?”

Don’ts:

  • Raak de gast niet aan
  • Verhef je stem niet
  • Zeg wat je doet en doet wat je zegt.

Allemaal overlap met mijn werk als scheidsrechter overigens. Raak spelers niet aan en communiceer op een rustige manier. Je gezichtsuitdrukking is hierbij ook belangrijk.