Feedback vragen

Feedback vragen

Feedback vragen

“Is alles naar wens geweest?”

De medewerker kijkt ondertussen met een schuin oog naar zijn handheld. Ik vraag me af of hij echt antwoord wil op zijn vraag. “Ja hoor, prima” antwoord ik, omdat ik merk dat hij niet echt luistert. Ik heb daarom ook geen zin om aan te geven dat mijn soep lauw was en de kabeljauw smaakloos. We rekenen af en we lopen naar buiten.

Een plausibel scenario toch? En veel mensen schrijven daarna op internet een review en geven het restaurant een 6,5 of een 7. Veel mensen durven of willen niet negatief zijn na of tijdens het eten en antwoorden daarom maar dat het prima was.

De vraag “Is alles naar wens?” doet mijn nekharen lichtelijk overeind staan. Het is namelijk de meest standaard vraag om te stellen om de tevredenheid te controleren. Maar wat voor input ontvang je nou echt? Het is een gesloten vraag, dus er zal sowieso een kort antwoord op komen. En als je niet eens doorvraagt, kom je al helemaal niet veel te weten. 

In mijn scenario had de medewerker moeten ingaan op de “Prima” van mij. Geen genoegen nemen met een prima, maar doorvragen. “Goh, prima klinkt niet heel enthousiast, wat had er beter gekund?” Voor de een misschien brutaal, maar het geeft tenminste wel aan dat je om de mening van de gast geeft.

Mijn tip: Stel open vragen, zoals: Hoe heeft uw kreeftensoep gesmaakt? Hoe was uw avond? Hoe vond u uw verblijf/de kamer/de vergaderzaal? Hier zullen langere antwoorden komen die meer input geven. Verzamel de input op een avond, plaats deze in een mooi document en je hebt een goed overzicht van de tips en tops.