De eerste indruk
Hij smeet de deur open. “Wat komen jullie doen?” vroeg hij met een norse blik.
Ik schrok. Mocht ik hier niet zijn? Was dit illegaal? Ik wilde bijna omdraaien en weggaan. Maar iets in mij zorgde ervoor dat ik bleef staan bij de voordeur.
“Uhm, wij wilden graag een drankje komen doen?” stotterde ik.
“Ik zal even een collega vragen” en hij smeet de deur weer dicht.
Verbouwereerd bleven wij achter, buiten in de harde wind.
Gelukkig, de collega liet ons wél binnen. Daar werd ons verteld dat het restaurant gesloten was. Jammer en vreemd. Dit stond niet op de website en ook niet op hun deur vermeld.
Ja, je begrijpt het goed. Dit gebeurde bij een hotel met een restaurant. Deze man die ons toeblafte werkt in een hotel. En onze eerste indruk van dit hotel was HIJ.
Stel nou dat ik iemand was die het hele hotel wilde gaan afhuren in september? Met meeting rooms, een arrangement voor het diner, etc. Misschien was ik wel heel veel geld waard. Maar al was ik maar 1 kopje koffie waard, ik verdien nét zoveel aandacht en een warm welkom.
Over een eerste indruk gesproken.
Een oordeel wordt geveld in 7 seconden. Dit hotel staat nu 100 punten achter. Hoe maakt dit hotel deze eerste indruk ooit goed? Dat is bijna onmogelijk, maar het kan nog wél.
Hij zou dit kunnen doen door zijn excuses aan te bieden, om ons daarna alsnog warm te verwelkomen en het woord “Welkom” uit te spreken en daarbij al glimlachend oogcontact te maken. Ons een voucher voor een drankje in de toekomst mee te geven zodat we nog eens terugkomen. Ons misschien nog wat vertellen over het hotel, de faciliteiten en interesse in ons te tonen (“Goh, wat brengt jullie naar ons hotel?”). De deur voor ons open te houden en ons te laten voelen dat hij het oprecht jammer vindt dat hij ons niet verder kan helpen. Hij moet ons nog net niet uitzwaaien als we wegrijden.
Zorg ervoor dat je in die eerste 7 seconden een verbluffende eerste indruk maakt!