5 gouden tips
Vijf gratis tips om jullie gastvrijheid naar een hoger niveau te krijgen.
- Zorg dat je medewerkers goed in hun vel zitten. En ja, daar heb je invloed op. Ga met ze in gesprek, ga op zoek naar hun motivatie. Wat hebben zij nodig om nog meer energie te steken in jullie gasten?
- Zorg dat de omstandigheden er naar zijn om gastvrijheid op hoog niveau te kunnen verlenen. Denk aan: genoeg materiaal aanwezig zoals plattegronden van de omgeving, visitekaartjes om weg te geven, kladblokjes voor notities, een prettige ruimte om gasten te kunnen helpen (geen ruis!), genoeg medewerkers die voldoende hebben gepauzeerd, etc.
- Communicatie. Zorg voor een duidelijke communicatie: wie doet wat vandaag? Als iedereen weet wat er moet gebeuren en welke rol iemand heeft, zal er meer rust zijn in het team.
- Zorg voor een goede overdracht. Doe een briefing met het team. Zorg dat eventuele minder tevreden gasten, gasten met specifieke wensen of returning guests worden besproken, zodat men hierop kan inspelen.
- Zorg voor een positieve werksfeer, vrolijkheid en aandacht. Geef het goede voorbeeld als leidinggevende door veel persoonlijke aandacht te schenken aan de medewerkers. Vraag nog eens naar dat ene feestje of hun bioscoopbezoek. Benadruk ook dat fouten maken mag.